Monday, October 4, 2010

AKTIVITI 9 : BENGKEL WANITA – RESEPI ONLINE

AKTIVITI : BENGKEL WANITA – RESEPI ONLINE
TARIKH : 7 Julai 2010
MASA : 10pg -1tgh

PENGISIAN : Bengkel dijalankan dengan tujuan untuk mendedahkan surirumah dengan pencarian resepi di internet. Selain itu, dapat meningkatkan kemahiran peserta dalam menggunakan komputer dan internet

PERJALANAN SESI

Bengkel dijalankan di Perpustakaan Desa Labis, dimana ia dimulakan pada jam 10 pagi. Para peserta dijamu terlebih dahulu dengan sedikit jamuan ringkas. Bengkel dimulakan dengan sedikit ucapan ringkas dan sesi pengenalan dari Pengurus PID iaitu Cik Sharaniza dan disusuli dengan ucapan dari Cik Rozana selaku Penyelia Perpustakaan Desa.

Para peserta, diminta untuk melayari laman web `www.trymasak.my’ dan mereka diterangkan akan setiap bahagian yang ada pada laman web tersebut. Peserta juga diajar cara untuk `copy paste’ resepi yang terdapat pada web tersebut. Selain dari resepi, video cara untuk memasak juga disediakan pada laman web ini dan para peserta boleh menontonnya tanpa mendaftar di laman web tersebut.

Pelbagai jenis resepi yang dapat dilihat oleh peserta dan mereka tertarik dengan kaedah pencarian resepi seperti ini dibandingkan dengan resepi di buku kerana mereka dapat menonton video cara memasak.

Sebelum bersurai, peserta diberikan senarai laman web resepi untuk mereka layari di kemudian hari.

PESERTA

1.Suhana Binti Nasir
2.Farniza Binti baharudin
3.Hasnah Binti Kadir
4.Salmah Binti Sukarso
5.Rosnah Binti Saharu

MAKLUMBALAS KESELURUHAN

Secara keseluruhannya, bengkel ini berjalan dengan lancar dan para peserta memberikan kerjasama dengan baik. Pihak pengurusan Perpustakaan Desa juga berpuashati dengan bengkel yang dijalankan dan ini secara tidak langsung memberi peluang kepada peserta untuk mencuba sesuatu yang baru.


0 comments: